Cine va primi răsplată?
“Ferice de voi, când oamenii vă vor urî, vă vor izgoni dintre ei, vă vor ocărî, şi vor lepăda numele vostru ca ceva rău, din pricina Fiului omului! Bucuraţi-vă în ziua aceea, şi săltaţi de veselie; pentru că răsplata voastră este mare în cer; căci tot aşa făceau părinţii lor cu proorocii.” (Lc. 6:22-23).
Wilbur M. Smith a scris: “Tema aceasta a răsplăţii pe care le vor primi în cer cei credincioşi este pomenită rareori în biserici şi chiar în instituţiile în care se studiază Biblia. Cu toate acestea, tema este o sursă de bucurie şi un îndemn la seriozitate. Ea ar trebui să servească drept motivaţie pentru o mai mare sfinţenie în viaţa fiecăruia dintre noi.”
Există acei pedanţi pseudospirituali pentru care subiectul răsplătirilor este clasificat drept unul de mâna a doua, bun doar pentru copilăria credinţei. Ei îl aseamănă cu bomboanele promise copiilor care sunt “cuminţi.” Însă. Domnul Isus nu este de acord cu ei. Textul citat din Predica de pe Munte este o dovadă în acest sens, ca şi multe alte pasaje din discursurile Lui. Apostolul Pavel adaugă la această temă câteva pasaje foarte proeminente în Epistolele sale.
Mântuirea şi răsplata nu sunt unul şi acelaşi lucru. Mântuirea este prin har şi nimic din ceea ce am putea face noi nu ne-o poate asigura. Ea este darul fără plată oferit de Dumnezeu celor ce cred în jertfa ispăşitoare a Domnului Isus Cristos. Mântuirea se dă celor pierduţi (Lc. 19:10), însă, răsplata este pentru cei deja mântuiţi, ca o consecinţă a credincioşiei lor în slujire (Evr. 10:35; Mat.5:11-12).
Răsplata începe în această viaţă şi continuă în viaţa viitoare:
“Şi Isus le-a zis: «Adevărat vă spun că nu este nimeni, care să-şi fi lăsat casa, sau nevasta, sau fraţii, sau părinţii, sau copiii, pentru Împărăţia lui Dumnezeu, şi să nu primească mult mai mult în veacul acesta de acum, iar în veacul viitor, viaţa veşnică.” (Lc. 18:29-30).
Noul Testament debutează cu o promisiune a răsplătirii făcută în renumitele “Fericiri” …
“Ferice va fi de voi când, din pricina Mea, oamenii vă vor ocărî, vă vor prigoni, şi vor spune tot felul de lucruri rele şi neadevărate împotriva voastră! Bucuraţi-vă şi veseliţi-vă, pentru că răsplata voastră este mare în ceruri; căci tot aşa au prigonit pe proorocii, care au fost înainte de voi.” (Mat.5:11-12).
… şi se încheie cu o alta din Apoc.:
“Iată, Eu vin curând; şi răsplata Mea este cu Mine, ca să dau fiecăruia după fapta lui.” (Apoc. 22:12).
Iată ce spune apostolul Pavel despre
răsplătiri:
“Căci toţi trebuie să ne înfăţişăm înaintea
scaunului de judecată al lui Cristos, pentru ca
fiecare să-şi primească răsplata după binele sau răul, pe care-l va fi făcut când trăia în trup.” (2 Cor.5:10).
Pasajul ne spune că la acel scaun de
judecată nu se va mai discuta despre
mântuirea credincioşilor, ci doar despre
răsplata cuvenită fiecăruia dintre ei. Problema
mântuirii a fost rezolvată odată pentru
totdeauna de Cristos la Cruce. Fiul lui
Dumnezeu a purtat pedeapsa în locul nostru
(F.A. 13:38-39).
Cine primeşte această ofertă prin credinţă
şi se întoarce la Dumnezeu cu pocăinţă “nu
mai vine la judecată, ci a trecut din moarte la
viaţă” (Ioan 5:24). Credincioşii nu vor mai fi “osândiţi odată cu lumea” (1 Cor.11:32).
“Acum, deci, nu este nici o osândire pentru cei
ce sunt în Cristos Isus” (Rom. 8:1).
Ei se prezintă înaintea scaunului de
judecată al lui Cristos “la rândul cetei lor”, doar pentru a-şi primi răsplata care să le compenseze credincioşia faţă de Stăpânul lor (Mt. 25:21, 23).
Credincioşii n-au de ce să se mai teamă că s-ar
putea să piardă viaţa veşnică când vor ajunge
la judecată.
Bine, bine, va spune cineva, dar noi ştim că
însuşi apostolul Pavel se temea “ca nu cumva să
fie lepădat”! Oare nu înseamnă acest “lepădat”
că va fi aruncat departe de faţa lui Dumnezeu,
pierzându-şi astfel mântuirea ?
Toate traducerile dau naştere la astfel de
neînţelegeri. Termenul folosit de apostolul
Pavel în 1 Cor. 9:27 este un termen
sportiv sau care se referă la calitate. El s-ar
putea traduce astăzi prin “descalificat” sau
“neomologat”. În contextul jocurilor corintice la
care face apostolul aluzie aici, exista pericolul
ca cei care se osteneau să alerge cursa până la
capăt să nu primească totuşi premiul pentru că
n-au alergat “după rânduieli”. Se putea şi ca
unul care-i învăţa pe alţii cum să alerge să fie
el însuşi descalificat. Iată întregul pasaj:
“Nu ştiţi că cei ce aleargă în locul de alergare,
toţi aleargă, dar numai unul capătă premiul?
Alergaţi, deci, în aşa fel ca să căpătaţi premiul!
Toţi cei ce se luptă la jocurile de obşte, se supun la tot felul de înfrânări. Şi ei fac lucrul acesta ca să capete o cunună, care se poate vesteji: noi să facem lucrul acesta pentru o cunună, care nu se poate veşteji.
Eu, deci, alerg, dar nu ca şi cum n-aş şti încotro alerg. Mă lupt cu pumnul, dar nu ca unul care loveşte în vânt. Ci mă port aspru cu trupul meu, şi-l ţin în stăpânire, ca nu cumva, după ce am propovăduit altora, eu însumi să fiu lepădat.” (1 Cor.9:24-27).
Viaţa veşnică este un dar al harului pentru
cei credincioşi (Rom: 6.23), nu un premiu care se poate obţine prin strădaniile şi prin faptele noastre:
“Căci prin har aţi fost mântuiţi, prin credinţă.
Şi aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui
Dumnezeu. Nu prin fapte, ca să nu se laude
nimeni.” (Efes. 2:4-9).
Faptele meritorii vin după mântuire şi
trebuie făcute nu din iniţiative personale, ci
într-o deplină ascultare de Dumnezeu:
“Căci noi suntem lucrarea Lui, şi am fost zidiţi
în Cristos Isus pentru faptele bune pe care le-a
pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm în ele.” (Efes. 2:10).
Faptele bune măsoară râvna noastră pentru
Dumnezeul care ne-a mântuit şi există
pericolul ca această râvnă să se micşoreze şi să
astfel să ne pierdem răsplata:
“Păziţi-vă bine să nu pierdeţi rodul muncii
voastre, ci să primiţi o răsplată deplină.” (2 Ioan 8).
În Pilda polilor şi în Pilda talanţilor,
Domnul Isus ne spune că fiecare credincios al
Său are anumite abilităţi şi talente. Aceasta
este o realitate stabilită de Dumnezeu şi noi nu
avem nici o contribuţie personală.
“Căci cine te face deosebit? Ce lucru ai pe care să nu-l fi primit? Şi dacă l-ai primit, de ce te lauzi ca şi cum nu l-ai fi primit?” (1 Cor.4:7).
Pilda polilor ne învaţă că inegalitatea în credincioşie conduce la diferenţe în răsplătire.
Pe de altă parte, din Pilda talanţilor învăţăm că slujitorii care au dovedit aceeaşi credincioşie vor fi răsplătiţi la fel. Răsplătirea
se va acorda în funcţie de ascultarea şi
credincioşia fiecărui creştin faţă de Stăpânul său. Această realitate
cerească trebuie să ne determine să trăim cu
înţelepciune şi “să răscumpărăm vremea” (Efes. 5:16), pentru ca să nu fim daţi de ruşine în ziua marii judecăţi (1 Pet. 4:17).
Ce simbolizează cununile?
“M-am luptat lupta cea bună, mi-am isprăvit
alergarea, am păzit credinţa. De acum mă
aşteaptă cununa neprihănirii pe care mi-o va da, în «ziua aceea» Domnul, Judecătorul cel drept. Şi nu numai mie, ci şi tuturor celor ce vor fi iubit venirea Lui.” (2 Tim. 4:8).
Răsplătirile cereşti sunt prezentate uneori
sub forma unor cununi date învingătorilor.
Termenul grecesc este “stefanos”, spre
deosebire de termenul “diadema” care
identifică o cunună regală. “Diadema” va fi
purtată numai de Domnul Isus Cristos!
În esenţa lor, cununile sunt tot o expresie a
harului lui Dumnezeu. Ca slujitori ai Săi,
nici unul dintre noi n-ar trebui răsplătit, aşa cum
ni se spune pe şleau în Luca 17:1-10:
“Cine dintre voi, dacă are un rob, care ară sau
paşte oile, îi va zice, când vine de la câmp: «Vino îndată, şi şezi la masă?š Nu-i va zice mai degrabă: «Găteşte-mi să mănânc, încinge-te, şi slujeşte-mi până voi mânca şi voi bea eu; după aceea, vei mânca şi vei bea şi tu?» Va rămâne el îndatorat faţă de robul acela, pentru că robul a făcut ce-i fusese poruncit? Nu cred. Tot aşa şi voi, după ce veţi face tot ce vi s-a poruncit, să ziceţi: «Suntem nişte robi netrebnici; am făcut ce eram datori să facem.»”
Eu cred că aceste cununi nu vor fi doar
podoabe cu care să ne împopoţonăm în Cer, ci
mai degrabă nişte capacităţi care ne vor înlesni
şi mai mult slujirea.
John MacArthur le
numeşte “o măsură îndoită de vitalitate
cerească, de bucurie, de binecuvântare”.
Chiar şi aceste cununi vor servi nu spre
slava noastră, ci spre slava Celui care “lucrează
în noi şi ne dă, după plăcerea Lui şi voinţa şi
îndeplinirea”:
“ … cei douăzeci şi patru de bătrâni cădeau
înaintea Celui ce şedea pe scaunul de domnie, şi se închinau Celui ce este viu în vecii vecilor, îşi aruncau cununile înaintea scaunului de domnie, şi ziceau: «Vrednic eşti, Doamne şi Dumnezeul nostru, să primeşti slava, cinstea şi puterea, căci Tu ai făcut toate lucrurile, şi prin voia Ta stau în fiinţă şi au fost făcute!»” (Apoc. 4:10-11).
Iată câteva “stefanos” amintite în textul
Noului Testament:
1. Cununa vieţii
“Ferice de cel ce rabdă ispita. Căci după ce a
fost găsit bun, va primi cununa vieţii pe care a
făgăduit-o Dumnezeu celor ce-L iubesc.” (Iac.
1:12).
“Nu te teme nicidecum de ce ai să suferi. Iată
că diavolul are să arunce în temniţă pe unii din voi, ca să vă încerce. Şi veţi avea un necaz de zece zile. Fii credincios până la moarte, şi-ţi voi da cununa vieţii.” (Apoc. 2:10b).
Această cunună este acordată celor care au
suferit în ispite şi persecuţii până acolo că şi-au
dat viaţa ca martiri. Motivaţia acestor suferinţe
a fost iubirea faţă de Dumnezeu (“celor ce-L iubesc”).
Numele acestor martiri completează lista eroilor
credinţei din Evrei 11:32-38.
Pribegia este un fel de stabilire în
eternitate.
“În credinţă au murit toţi aceştia, fără să fi
căpătat lucrurile făgăduite: ci doar le-au văzut şi le-au urat de bine de departe, mărturisind că
sunt străini şi călători pe pământ.
Cei ce vorbesc în felul acesta, arată desluşit că sunt în căutarea unei patrii.
Dacă ar fi avut în vedere pe aceea din
care ieşiseră, negreşit că ar fi avut vreme să se
întoarcă în ea.
Dar doreau o patrie mai bună,
adică o patrie cerească.
De aceea lui Dumnezeu
nu-I este ruşine să Se numească Dumnezeul lor, căci le-a pregătit o cetate.” (Evr. 11:13-16).
2. Cununa neprihănirii
“De acum mă aşteaptă cununa neprihănirii pe
care mi-o va da, în «ziua aceea» Domnul,
Judecătorul cel drept. Şi nu numai mie, ci şi
tuturor celor ce vor fi iubit venirea Lui.” (2
Tim. 4:8).
Aceasta este cununa acordată celor care şi-au isprăvit alergarea în care s-au angajat în momentul naşterii lor din nou, şi au încheiat cursa cu integritate şi consecvenţă, având ochii aţintiţi
spre venirea Domnului Isus. Ea este răsplata
pentru împlinirea misiunii încredinţate.
Distanţa de la pământ la Cer (sau dimensiunea alergării lor!) nu este o problemă de altitudine, ci o chestiune de atitudine.
O credinţă mică te poate duce în Cer, dar
una mare poate să aducă Cerul la tine.
Viaţa este un marş de la inocenţă, prin
ispită, fie spre virtute, fie spre viciu.
Ar fi foarte bine dacă fiecare ar trăi aşa cum
ar vrea să moară.
Reputaţia este pentru o vreme, caracterul
pentru eternitate.
În clipa morţii lăsăm în urmă tot ce avem,
dar luăm cu noi tot ceea ce suntem.
3. Cununa nepieritoare
“Toţi cei ce se luptă la jocurile de obşte, se
supun la tot felul de înfrânări. Şi ei fac lucrul
acesta ca să capete o cunună, care se poate veşteji:
noi să facem lucrul acesta pentru o cunună, care nu se poate veşteji.” (1 Cor.9:25).
Este cununa acordată celor care au tins mereu către desăvârşire. Apostolul Pavel foloseşte ilustraţia unui atlet de la pentatlon, care se supunea la un efort extraordinar. Cununa aceasta este acordată celor disciplinaţi, celor înfrânaţi, celor dispuşi să renunţe la plăcerile de acum pentru bucuriile viitoare.
4. Cununa bucuriei
“Căci cine este, în adevăr, nădejdea sau
bucuria sau cununa noastră de slavă? Nu sunteţi
voi, înaintea Domnului nostru Isus Cristos, la
venirea Lui? Da, voi sunteţi slava şi bucuria
noastră.” (1 Tes. 2:19).
Aceasta este cununa câştigătorului de
suflete. Va fi o mare bucurie să ne întâlnim în
ceruri cu aceia care au fost aduşi la Cristos prin
mărturia şi slujirea noastră! Mult mai mulţi
oameni sunt călăuziţi spre Cer prin urme de
paşi, decât prin semne indicatoare. Orice
credincios poate câştiga această cunună.
5. Cununa slavei
“Sfătuiesc pe prezbiterii (bătrânii) dintre voi,
eu, care sunt un prezbiter (bătrân) ca şi ei, un
martor al patimilor lui Cristos, şi părtaş al
slavei care va fi descoperită: Păstoriţi turma lui Dumnezeu, care este sub paza voastră, nu de silă, ci de bună voie, după voia lui Dumnezeu; nu pentru un câştig mârşav, ci cu lepădare de sine.
Nu ca şi cum aţi stăpâni peste cei ce v-au căzut la împărţeală, ci făcându-vă pilde turmei. Şi când Se va arăta Păstorul cel mare, veţi căpăta
cununa, care nu se poate veşteji, a slavei.” (1
Pet. 5:1-4).
Este cununa promisă celor ce păstoresc în
adunările copiilor lui Dumnezeu. Ea ar trebui
să fie o puternică motivaţie pentru o slujire
exemplară!
Mântuiţi fără cunună?
Trebuie să spunem că aceste cununi nu
sunt date în mod autoMat.Există condiţii care
trebuie împlinite, şi este posibil să pierzi
privilegiul de a fi răsplătit la judecata Bisericii.
Iată ce avertisment puternic le dă Domnul Isus
credincioşilor din Filadelfia:
“Fiindcă ai păzit cuvântul răbdării Mele, te
voi păzi şi Eu de ceasul încercării, care are să
vină peste lumea întreagă, ca să încerce pe
locuitorii pământului.
Eu vin curând. Păstrează
ce ai, ca nimeni să nu-ţi ia cununa.” (Apoc.
3:10-11).
Fiecare dintre noi trebuie să fie foarte atent
la ceea ce clădeşte deasupra temeliei credinţei.
“Dacă lucrarea zidită de cineva pe temelia
aceea, rămâne în picioare, el va primi o răsplată.
Dacă lucrarea lui va fi arsă, îşi va pierde
răsplata. cât despre el, va fi mântuit, dar ca prin foc.” (1 Cor.3:10-15).
Pingback: BPP. 21 – Răsplătirile celor mântuiți | B a r z i l a i – e n – D a n
Frate Daniel,
Insemnarile dvs., sunt o hrana pentru sufletul meu.cer permisiunea de a da si altora adresa blogului .
Fiti binecuvantat!
LikeLike
Mi-ai face o mare bucurie.
Daniel
LikeLike
Multumim foarte mult pentru aceste studii.
Domnul sa va binecuvinteze.
LikeLike
Va multumesc si eu foarte mult ca puneti la dispozitia noastra rezultatele studiilor dv. Fiti binecuvantat!
LikeLike
Pingback: Din perspectiva sfârșitului
Ma bucur impreuna cu dv ca ati gasit “moneda de argint pierduta prin Casa” Motivator si necesar bisericii ac mesaj ! Har ceresc in “sapaturi si explorari”. RV
LikeLike
Si eu sunt bucuroasa de studiile pe care le gasesc, si predici, nu am timp suficient pentru cat asa avea de ascultat, si citit, si meditat, de aceea abia astept sa-L vad pe DOMNUL, si sa fiu asemenea LUI, datorita CREDINCIOSIEI LUI.
Mult har ca sa ramanem in harul LUI si sa pazim tot ce ne-a poruncit DOMNUL.
MARANATA, Amin
LikeLike
Am terminat de lecturat Sectiunea Biblia Profetica;
Invatatura solida: Trebuie Citita-Insusita-Traita
LikeLike
Le-am transcris in caietul meu de studiu. Multumesc.
LikeLike