11. Naum

Profetia lui Naum este asemanatoare unui poem cinematografic. Cartea nu transmite idei prin discursuri, ci printr-o succesiune ametitoare de imagini.

Titlul: Numele lui Naum inseamna in limba ebraica: “mangaiere”. Mesajul lui Naum a adus mangaiere tuturor celor ce traiau sub groaznica dominatie asiriana. Imperiul asirian a fost unul dintre cele mai crude din istorie. Jupuirea oamenilor de vii, smulgerea limbii sau taierea mainilor si picioarelor erau numai cateva din pedepsele celor ce indrazneau sa nu se supuna Asiriei sau care incercau sa se rascoale. In vremea lui Naum, Asiria era sinonima cu teroarea. Vestea despre apropiata ei pedepsire venea ca o briza racoritoare peste inimile si mintile arse de teama si suferinta.

Autorul: “Naum, din Elcos” (Naum 1:1). Nu se stie cu siguranta unde s-a aflat aceasta localitate.
Data: Textul din Naum 3:8-10 vorbeste despre caderea Tebei (No-Amon) ca despre un eveniment petrecut recent, deci cartea trebuie sa fie scrisa cu putin timp dupa anul 664 i.Ch. Cetatea Teba a fost rezidita 10 ani mai tarziu, asa ca data scrierii nu poate fi plasata dupa anul 654 i.Ch.

Contextul istoric: Pocainta ninivenilor sub efectul propovaduirii profe-tului Iona nu a fost de prea lunga durata. Asiria s-a intors curand la practicile ei vinovate.

In anul 722 i.Ch., teama lui Iona s-a dovedit intemeiata. Sargon al doilea a venit sa cucereasca si sa distruga Samaria, ducand in robie cele 10 semintii ale lui Israel.

Pe vremea lui Naum (circa 660 i.Ch.), Asiria s-a aflat la apogeul puterii si dominarii ei imperiale. Sa prevezi in acel moment sfarsitul Asiriei, era un act de curaj si de intuitie pe care numai un om cu acces la descoperirile dumnezeiesti asupra viitorului il putea face. Naum a fost un astfel de om cu capacitati supranaturale.

Profetii din vechime mai erau numiti si “vazatori”. Nimeni n-a purtat vreodata mai pe merit aceasta numire ca Naum. Vedeniile “cinematografice” primite de el de la Dumnezeu au functionat ca un veritabil “tunel al timpului”, prin care profetul a fost proiectat ca martor ocular  al unor evenimente istorice viitoare.

Sub Asurbanipal (669-633 i.Ch.) Asiria a atins apogeul existente ei. Capitala imperiului, Ninive, devenise unul dintre cele mai fortificate si mai marete orase ale lumii. Zidurile erau inalte de 35 de metri si indeajuns de late pentru ca trei care de lupta sa poata trece in paralel. Din loc in loc, zidul era prelungit in inaltime cu turnuri de inca 30 de metri. In afara fortificatiilor zidului, cetatea mai era inconjurata si de un sant de apa lat de 50 de metri si adanc de 20 de metri. Ninive parea imposibil de cucerit. Intre zidurile ei, populatia acumulase provizii pentru un asediu de 20 de ani. La vremea aparitiei ei, proorocia rostita de Naum parea un vis frumos, dar irealizabil.

Totusi, Dumnezeu a facut intocmai cum anuntase prin vocea profetului. Profetia mentionase ca Ninive va pieri din cauza unor “valuri ce se revarsa peste mal” (Naum 1:8). In timpul asediului babilonienilor, Eufratul s-a umflat din cauza ploilor si a rupt o parte din zidul pe sub care intra in cetate. Ostile cuceritorilor au intrat prin gaura aceea, i-au nimicit pe locuitorii cetatii, au jefuit tot ceea ce se putea jefui  si apoi au pus foc (Naum 3:13, 15). Naum vestise deasemenea ca Ninive va fi “ascunsa” (Naum 3:11). Ruinele ei, uitate de timp, au fost redescoperite in anul 1842 d. Ch., amutindu-i inca o data pe cei ce timp de secole batjocorisera competenta istorica a Bibliei.

Continutul cartii: Profetia lui Naum este un “reportaj la fata locului” despre distrugerea cetatii Ninive. Condamnarea si pedepsirea ei pot fi o pilda pentru judecata pe care a rostit-o Dumnezeu impotriva intregii lumi pacatoase si razvratite. Proclamatia lui Naum despre soarta cetatii Ninive, nu mai este o chemare la pocainta, ca pe vremea lui Iona, ci publicarea unui verdict ireversibil.

Cartea lui Naum este un excelent studiu in ca-racterul lui Dumnezeu. Atributele Lui sunt prezentate in toata splendoarea si echilibrul lor. In textul din Naum 1:2,3,6,7, gasim pe de o parte trasaturile maniei Lui : “Domnul este un Dumnezeu gelos si razbunator, … plin de manie, … tine manie pe vrajmasii Lui, … cine poate sta impotriva urgiei Lui?”, iar pe de alta trasaturile bunatatii Lui vesnice: “Domnul este indelung rabdator, … Domnul este bun, El este un loc de scapare in ziua necazului; si cunoaste pe cei ce se incred in El”.

Iona ne-a aratat   un Dumnezeu  al iubirii si al harului,  Naum ne arata un Dumnezeu al sfinteniei, “de o mare tarie, si (care) nu lasa nepedepsit pe cel rau” (Naum 1:3).
Mesajul cartii: “Ce seamana omul, aceea va culege” spune proverbul bi-blic. Cartea lui Naum este un avertisment pentru toti aceia care se impietresc in timpul indelungii rabdari a lui Dumnezeu, crezand ca pedepsirea lor nu va veni niciodata (2 Petru 3:4).  Ninive este un “tip” pentru toate acele neamuri care ii intorc spatele lui Dumnezeu.

Puternicii lumii si-au inchipuit mereu ca pentru o indelunga dominatie este nevoie de putere militara si economica.

Profetia lui Naum ne arata insa ca Ninive s-a prabusit din cauza pacatului (Naum 3:1-7) si ca cetatea nu s-a putut sprijini nici pe bogatia economica si nici pe taria militara (Naum 3:8-19).
Persoana sau natiunea care in mod deliberat si hotarat il refuza pe Domnul, se indreapta deliberat si hotarat spre distrugere. Mesajul acesta a fost necesar atunci si ramane necesar si astazi!

One comment on “11. Naum

Leave a comment