One comment on “REVENIREA DOMNULUI

  1. Exista unele “indicii” care clarifica cand revenirea Domnului va avea loc.Insa inainte de a stabili acest lucru e absolut necesar sa lasam cultura elena sa ne explice in modul cel mai clar ce inseamna parousia
    (parousia ). Desigur ca un studiu riguros al contextului aparitiei acestui cuvant, este deosebit de esential pentru a nu “rupe” sau a “dilua” semnificatia cuvantului asa cum a fost folosit in cultura greaca. Nu putem afirma ca Paul , apostolul neamurilor a folosit un ” limbaj” religios separat de lumea seculara. Ba mai mult ar fi o greseala a interpreta un text fara a tine cont de limbajul si modul in care editorul sau scriitorul acelui pasaj a folosit cuvintele si vocabularul contextului in care a existat.
    Astfel parousia asa cum apare in Ev. dupa Luca 19:28-44 accentueaza teologia lui Luca cu privire la intelegerea temei revenirii Domnului Isus. Structura literara din Lc. (9:51; 13:22;17:11;18:31;19:11) trebuie interpretata ca si “venirea” Lui la cetatea Ierusalemului si de aceea este clar ca Lc.19:28-44 este “climaxul” deoarece venirea este descrisa ca fiind “triumfala” chiar daca altii nu o recunosc. Dar ceea ce nu este in mod tipic explicat e legatura intre pronuntarea judecatii de catre Domnul Isus si evenimentele intrarii descrise de Luca . Domnul Isus afirma :” daca ai fi cunoscut si tu in acesata zi lucrurile care ti-ar fi dat pacea” iar mai tarziu adauga v.44) “si nu or lasa aici piatra pe piatra pentru ca nu ai recunoscut timpul in care ai fost vizitata”. Luca e singurul evanghelist care face in mod explicit, legatura dintre intrarea triumfala si judecata lui Dumnezeu asupra cetatii. ( cf.Marcu 11) Poate fi un pic perplex si chiar socant, pentru citirul evangheliei insa dupa ce Isus este primit in triumf, afara de Ierusalem, episodul bucuriei se schimba in plans si jale.Scopul scrierii lui Luca este sa intelegem ” cadrul” celebrarii intrarii triumfale a Domnului Isus si cum in lumea din antichitate ura bun venit oficialitatilor vremii de atunci. Numai considerarea acestui cadru cultural poate da o buna interpretatre asupra semnificatiei revenirii Domnului Isus.

    Cadrul lumii Greco-romane a parousia

    Desigur ca multi invatati au desconsiderat sau ignorat semnificatia culturala precedanta a parousia- si chiar intrarea triumfala a Domnului Isus ca un model al revenirii Lui si ca intentie a lui Luca de a citi aceasta sectiune climatica ca un indiciu al revenirii Domnului Isus. Exista numeroase materiale , surse, incluzand scrieri literare, numismatice,epigrafice, arheologice care asigura informatii despre ceea ce inseamna ( in cazul nostru revenire =parousia) in lumea antica, iar aceastea arunca lumina asupra cadrului intrarii triumfale a Domnului Isus in Ierusalem si asupra viitoarei reveniri a Lui.
    Sosirea unei demnitati regale sau de alt rang era o ocazie de a afisa exprimarea favorii si /sau maniei celebritatii care vizita cetatea. La apropierea acelei demnitati , oficialitatile cetatii, cetatenii, elita politica, religioasa si clasa cea mai inalta din punct de vedere social ar fi iesit la ceva distanta din cetate ca sa se intalneasca cu celebritatea care ii vizita si sa ureze de bine inainte de a ajunge la zidurile cetatii. Exista aceasta evidenta covarsitoare care indica ca Luca si cititorii lui erau familiari cu venirea (parousia ) din punct de vedere cultural. Printre cei care foloseau in felul acesta si in sensul acesta ideea venirii -au fost Diodorus,care afirma :” oricand un rege vine la cetate , aceastia cu totii, ies in intampinarea lui imbracati in haine festive si cu mare bucurie”, sau Cicero in timpul serviciului lui ca si proconsul in Asia afirma :” ….extraordinarele aruncari ale lucrurilor personale ca si recunostinta, care au venit sa ma intampine de la ferme si sate …”. Josephus descriind venirea lui Alexandru la Ierusalem cu 300 de ani inainte :” Dumnezeu le-a spus marilor preoti sa indemne cetatea sa isi deschida portile, sa iasa si sa intampine sosirea lui, si ca toti oamenii sa fie imbracati in haine albe si marii preoti sa poarte robele prescrise de lege”. Mult mai tarziu Atenaeus citandu-l pe Democrates atunci cand domnitorul grec Demetrius s-a reantors la Atena spunea :” nu doar atenienii i-au urat bun venit ci i-au adus si numeroase jertfe,corurile au cantat iar dansatorii cu hainele lor l-au intampinat dansand si cantand…”
    Aceste inscriptii si relatari literare apar atat in Asia Mica, cat si Palestina si Egipt si ele erau obisnuite procesiuni in acele timpuri. O data ce demnitatea se intalnea cu delagatii cetatii vizitate, se ura de bine de catre respectiva delagatie ca o expresie a gratitudinii caracterului si o mare bucurie facuta de catre cel care ii vizita.Ca epilog al vizitei , cetatea era declarata favorizata pentru ca a experimentat vizita unei fete regale care se termina cu un discurs.
    In Luca o averizare a necesitatii urarii de bine este indicata in 9:51-56 , iar in (v.51) Domnul Isus s-a indreptat explicit sau intentionat spre Ierusalem. Ca si eveniment precedent intrarii Lui in Ierusalem , el isi trimite mesagerii ca sa ii pregateasca calea (v.52) iar satenii au refuzat sa se intalneasca cu Domnul Isus , (v.53) iar ca raspuns discipolii lui au dorit a nimici cetatea. Lasand deoparte aceasta antipatie fata de Samariteni, observam ca ucenicii sezizeaza un raspuns tacit rautacios din partea lor si ca acesta trebuie tratat cu severitate. In mod similar aceeasi parousia (parousi,a ) era considerata a fi un mare eveniment cand o mare personalitate sau un rege vizita cetatetea iar daca acesta nu raspundea in mod pozivit un tratament dur era aplicat acelei cetati.
    Cristologia lui Luca este de o deosebita culoare deoarece este descrisa in diferite cai de-a lungul evangheliei. Tocmai aceasta sectiune literara stabileste doua lucruri : natura regala a lui Isus apoi venirea si avertizarea Ierusalemului. Cu aceste lucruri in minte in cultura si contextul de atunci, dorea Luca a intelege revenirea Domnului Isus. Ca si un indiciu clar pentru cititorul de astazi Paul foloseste parousia in acelasi fel insa cu unele detalii descrise in scrierile lui.
    Cum va fi venirea Domnului Isus atunci cand avem acest aspect cultural in minte si citim in evanghelii sau in scrierile Pauline acest eveniment al revenirii ? Ar trebui sa intelegem ca destinatarii tocmai astfel intelegeau revenirea Domnului Isus iar o intelegere atenta a textelor ce descriu revenirea Domnului Isus ne duc spre aceeasi imagine a felului in care au inteles primii destinari ai scrierilor crestine.

    Sfarsitul partii ( 1)
    Va urma

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s